280108 - Kjolmönster

 

Många bloggar skriver om snygga höga utställda kjolar som synts på catwalken i vinter.

Här är ett enkelt sätt att göra en egen kjol efter tycke och smak!

 

378221-159

 

Helcirkelkjol

Mått: ( utgå från dina egna mått)
Midjevidd: 70+2=72
Kjollängd: 50
uträkning midjevidd: 72-3=69 cm, sen delar du 69 på 6. 1/6 = 11.5 cm

1. Rita en rak linje, denna blir senare linje A och B
2. Rita en vinkelrät linje från mitten av linje A+B, Den nya linjen kallar jag C
3. Mät 11,5 cm från mittpunkten ut på alla tre linjer. (se bild) Jag färglägger punkterna BLÅ, RÖD och GRÖN.
4. Mät ut kjollängden från punkt BLÅ, RÖD och GRÖN
5. Sammanbind punkterna BLÅ, RÖD och GRÖN och forma midjeviddslinje.
6. Forma kjolens nederkant.

Linning:
Linning gör du enklast genom att göra en  rektangulär mönsterdel som har samma mått som midjevidden. Dubbla det mått du vill ha på linningens höjd och vändsy ihop kjolen och linningen. Enklast är det med en dragkedja bak.

Hur mycket det ?står ut? beror helt på vad för tyg du väljer. Ju ?hårdare? tyg du väljer, ju mer vidd på kjolen.


Kommentarer
Postat av: Tess @ Tess Style

bra beskrivning. Tänk om jag bara hade haft tålamod att sy upp några a'la 50-tals kjolar inför våren. Får se om jag tar mig tid eller om man får besöka en sömmerska.

2008-01-29 @ 13:57:50
URL: http://tess-style.se
Postat av: Louise

Åh tack! Enkel och bra beskivning så nu kan jag äntligen få till min avslutningsklänning!

2008-05-13 @ 17:55:58
URL: http://lowdown.blogg.se/

Rösta på mig på Stylesarch

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0